-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47126 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آية 28 سورة روم را توضيح دهيد؟

خداوند در آية فوق ميفرمايد: خداوند مثالي از خودتان، براي شما زده است: آيا (اگر مملوك و بردهاي داشته باشيد)، اين بردههاي شما هرگز در روز بهايي كه به شما دادهايم شريك شما ميباشند، آنچنان كه هر دو مساوي بوده و از تصرف مستقل و بدون اجازة آن بيم داشته باشيد، آن گونه كه در مورد (شركاي آزاد) خود بيم داريد؟! اين چنين آيات خود را براي كساني كه تعقل ميكنند شرح ميدهيم.

از باب مقدمه، لازم است بدانيم: يكي از بهترين شيوهها براي تفهيم مطالب سنگين براي عموم مردم، استفاده از مثالهاي محسوس و مناسب با محيط آنان است; زيرا مردم، با اين موارد بيشتر سر و كار داشته و با حواس ظاهري خويش آنها را درك ميكنند، بر خلاف مسايل عقلي كه فهم آن، محتاج به كند و كاو شديد ذهن ميباشد و خداوند متعال در قرآن كريم از مثالهاي ساده و مختلف فراوان بهره برده است تا شايد مردم با تفكر و دقت در آنها متذكر شوند.(نظر كنيد به آيات: (حشر،21); (ابراهيم، 25); (روم،58).)

در آية فوق، براي دليل بر نفي شريك و بطلان پندار مشركين، كه براي خدا شريكهايي از مخلوقات خود او گرفتهاند، به ذكر يك مثال پرداخته است و به صورت استفهام انكاري ميفرمايد: آيا در بين مملوكها و غلام و كنيزهاي شما، بردگان و مملوكهايي يافت ميشود كه در اموال شما كه خدا روزيتان نموده، شريك شما باشند؟! در حالي كه شما مالك خود و مال آنها هستيد.

آيا هيچ تصور دارد كه مملوك شما آن چنان شريك شما شود كه شما بيم داشته باشيد، آنها مستقلاً و بدون اجازه شما در اموالتان تصرف كنند، همانگونه كه در مورد شركاي آزاد مثل خودتان چنين بيمي داريد؟!

وقتي در مورد بردگان خود كه ملك مجازي شما هستند، شريك بودن در اموال را نادرست ميدانيد، چگونه مخلوقاتي را كه ملك حقيقي خدا ميباشند، شريك او ميپنداريد؟! چگونه پيامبراني همچون حضرت مسيحغ، فرشتگان و يا مخلوقاتي مانند جن و بتهاي سنگي و يا چوبي ساخت خود را شركأ خداوند ميشمريد؟!

در واقع اين آية كريمه در صدد بيان توحيد مالكيت خداوند متعال در مقابل مشركان است، كه آن را با مثالي تبيين فرموده است.( با اقتباس از: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 16، ص 176، جماعة المدرسين في الحوزة العلمية / مجمع البيان، مرحوم طبرسي، ج 5، جزء 21، ص 24، دارالمكتبة الحياة / رجوع كنيد به: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 16، ص 409، دارالكتب الاسلامية / ترجمة الميزان، (مترجم: سيد محمد باقر موسوي همداني)، ج 16، ص 279، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.